Hur funkar amortering på företagslån

Hur funkar amortering på företagslån?

Ska du expandera din verksamhet, hantera likviditetsproblem eller investera i nya möjligheter då kan företagslån vara ett bra alternativ. Men för att säkerställa en sund ekonomisk framtid för ditt företag är det viktigt att förstå amorteringen på dessa lån. I denna artikel går vi igenom vad amortering innebär och hur det fungerar.

Vad är amortering?

Amortering är det belopp du ska betala av på ditt lån vid varje betalningstillfälle. För företagslån innebär det att du betalar tillbaka lånet i regelbundna betalningar, oftast månadsvis. Varje betalning består av både lånebeloppet och ränta. Hur mycket du amorterar varje gång beror på villkoren för ditt lån.

Vad är skillnaden på amortering och ränta?

När du betalar av ditt lån består din månadsbetalning ofta av amortering och ränta. Här är skillnaden mellan dessa två begrepp:

  • Amortering: Det är beloppet ditt företag betalar av på lånet. Varje betalning minskar skulden.
  • Ränta: Det är kostnaden du betalar varje månad till långivaren för att få låna pengar. Betalning av ränta minskar inte din skuld.

Olika amorterings typer för företagslån

När du tar ett företagslån med amorterings krav finns det två typer av amortering:

Rak amortering

Med rak amortering betalar du samma belopp i amortering varje månad. Utöver detta tillkommer det också ränta som över tid minskar i takt med att din skuld minskar. Detta innebär att den totala månadskostnaden blir lägre för varje betalningstillfälle eftersom räntekostnaden minskar.

Fördelar med rak amortering:

  • Skulden minskar snabbare än med annuitet.
  • Den totala räntekostnaden blir lägre jämfört med annuitetslån.

Annuitetslån

Vid ett annuitetslån betalar du samma totala belopp varje månad, vilket täcker både amortering och ränta. I början av lånetiden utgör räntan en större del av betalningen, men med tiden minskar räntan och amorteringen ökar.

Fördelar med annuitetslån:

  • Du har lägre utgifter i början av låneperioden.
  • Du betalar ett fast belopp varje månad, vilket gör det lättare att planera företagets ekonomi.

Nackdelar med annuitetslån:

  • Den totala räntekostnaden är högre om man jämför med rak amortering.

Oavsett vilket alternativ du väljer, är det viktigt att ha en tydlig återbetalningsplan för att säkerställa ditt företags ekonomi och den fortsatta tillväxten.